به گزارش ايلنا، بیچاره در ۱۳۰۶ (یا ۱۳۰۹) در تهران به دنیا آمد. او از ۱۱ سالگی به عنوان کارگر ساده در عکاسی مشغول کار شد، پس از چند سال در لالهزار تهران مغازهای باز کرد که به زودی تبدیل به پاتوق هنرمندان و نویسندگان معروف آن زمان شد.
نخستین کار بیچاره در سینمای ایران، کپی گرفتن از عکسهای فیلم دختر لر (نخستین فیلم ناطق سینمای ایران به کارگردانی اردشیر ایرانی) برای عبدالحسین سپنتا نویسنده فیلمنامه و بازیگر این فیلم بود. سپس با آشنایی با تئاتر، افزون بر عکاسی از نمایشها، گاه در بعضی از آنها هم به بازی پرداخت. چند سال بعد با گروه دوبله مرتضی حنانه و حسین سرشار در ایتالیا همکاری کرد. او عکاسی را از سال ۱۳۲۳ آغاز کرد.
بیچاره در نمایشگاههای مختلف عکس و عکاسی در ایران و دیگر کشورهای جهان حضور داشته است. او بزرگترین آرشیو عکس سینما و تئاتر ایران را در خانه خود گرد آورده است و در موزهٔ شخصیاش دوربینهایی از قدیمیترین عکاسان ایران مانند دوربین «ماشاءالله خان عکاسباشی» را نگهداری میکند. همچنین ۳ جلد کتاب درباره تاریخ سینمای ایران نگاشته است.
اصغر بیچاره سابقه بازی در 23 فیلم از جمله؛ لیلی و مجنون(۱۳۳۵)، یکی بود یکی نبود (۱۳۳۸)، گربه وحشی (۱۳۴۱)، و ... را دارد. همچنین نویسندگی و کارگردانی فیلم مستند «سَنَد زنده» در سال ۱۳۵۹ را برعهده داشته است. او به عنوان به عنوان تهیهکننده، فیلمبردار و سایر بخشها نیز فعالیت داشته است.
علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، اعلام کرده است؛ طی تماسی که با خانواده اصغر بیچاره داشتهایم، قرار شد پیکر آن مرحوم پس از انجام تشریفات قانونی با انتقال از آمریکا به ایران؛ در قطعه هنرمندان آرام گیرد.
نظر شما